Gode opplevelser skapes over tid. Det er et økosystem av tilbakemeldinger, vurderinger, justeringer og forbedringer.
Som del av Varde Opplevelseskvalitet begynner du og din bedrift et utviklingsløp som ender med en poengrangering, der fem Varder er høyeste rangering.
Hvis dere ikke når helt opp første året, vil dere ha en prioritert liste over tiltak som vil øke kvaliteten. Slik øker sjansen for å oppnå høyere score for hver gang dere tilbakelegger en runde i opplevelsens økosystem.
Vardemerket har en sterkere opplevelsesdimensjon enn tilsvarende europeiske kvalitetssystemer. Selv om elementer som service og kommunikasjon blir vurdert, er det selve opplevelsen som vektlegges tyngst.
En rådgiver i Varde Opplevelseskvalitet som går gjennom hele kundereisen for produktet som bedriften selv bestemmer. Rådgiveren besøker bedriften som «Mystery guest» og vurderer:
Det er viktig at gjestene som er involvert i aktiviteten forstår risiko, risikokategori, de forholdsregler de selv og en guide eller instruktør må ta, nødprosedyrer dersom noe går galt, samt hva som er deres eget ansvar. Dette sees i sammenheng med en omfattende veiledning til gjestene om bruk av sikkerhetsutstyr og sikre driftsprosedyrer.
Det er utviklet en sjekkliste som rådgiveren vil bruke som en del av den fullstendige vurderingen av sikkerheten for gjestene og de ansatte. Sjekklisten inneholder alt fra informasjon om risiko, informasjon om gjestens ansvar og arrangørens ansvar, utstyrskvalitet og veiledning om bruk, antall guider, kommunikasjonssystemer og rutiner for kontroll med gjestene – for å nevne noen.
Vardemerkingen har ett mål for øye; å øker lønnsomheten i din bedrift gjennom høyere kvalitet, større betalingsvilje og gjenkjøp. Det oppnår vi ved å:
Hvis den den sammenlagte vurdering av opplevelsen gir 3 poeng eller høyere, vil bedriften motta Vardemerket og kan benytte kvalitetsstempelet i egen markedsføring. Dere blir også markedsført gjennom Innovasjon Norge og tilstøtende kanaler. Reisende blir oppfordret til å velge Vardemerkede bedrifter som en garanti for kvalitetssikrete leveranser.
Tekst og design: Røst kommunikasjon AS